2012-05-01

Vänster om


Jag kan ha problem med vänstern. Jag kan förstå Per Hagman, Stig Larsson, Therese Bohman och Bengt Ohlsson kanske till och med. Det kan finnas en moralism hos vänstern som jag har svårt att svälja. Varför skulle jag?, kan man ju då tänka. Självklart för att jag är vänster, på de flesta områden, vilket gör att det är en moralism jag ibland måste stångas med. De moraliteter som kommer från högerhåll skulle jag förstås aldrig drömma om att godta eller beröras av. Finns inga lojaliteter åt det hållet. 

"Deras åsikter har som sitt första mål att de som personer ska framstå som normala eller varför inte säga goda.", som Stig Larsson skrev i träffsäker passus (i en recension av Hans Boijs diktsamling Versus). Det är då man instinktivt vill springa åt ett annat håll. Men det är vanligtvis bara snack, bara en del av själva jargongen när den är som värst. När det gäller politiken i sig finns ju inte det här problemet. Jag håller ju med vänstern i nästan allt. Ibland sossarna, ibland Vänsterpartiet. Det känns mer som en skillnad mellan ett parti som prioriterar det som i en nära framtid känns möjligt och ett parti där visionerna, själva åsikterna i sig, är det viktiga. (Ett parti som siktar lite högre, skulle man också kunna säga.) Vid själva valdagen har utfallet växlat. Även om jag brukar sprida ut rösterna på landstings-, riksdags- och kommunalvalen. Även Mp brukar få någon röst. 

Längre högerut än så skulle aldrig vara ett alternativ. Det här är åsikter som sitter djupare än det mesta annat. En röst på något parti i högerblocket skulle på många sätt vara att svika inte bara min familj och dess situation, utan också mor- och farföräldrar och även deras föräldrar. Nittonhundratalet är ju mycket en historia om hur de - genom arbetarrörelsens kamp - gick från fattigdom och förnedring till trygghet och stolthet. Möjlighet till både semester, drägliga arbetsförhållanden och utbildning. Kan tänka mig få saker lika viktiga att värna om. Eller kämpa för. 

Så, förstås: Upp till kamp!

1 kommentar:

kalebass sa...

Jag håller med dig. Är inte politiskt aktiv, men har alltid röstat åt vänster. Aldrig på sossarna dock, utan Vpk och Mp.
Generationerna före oss slet och gjorde grovgörat. Detta har nu raserats. Tror inte skillnaden blir särskilt stor med sossarna vid makten. Tyvärr. Ändringen måste komma från folket. Grundtanken om människors värde och solidaritet.