2006-10-02

Tonite, but not forever

Det fanns en tid när jag verkligen gillade Superpitcher. Jag kunde gå genom Vintervikens trädgård med Sad Boys på repeat i lurarna, tordönsvolym. Men, som med mycket annat, kändes de rätt fort allt för ofräscht ospännande. Tankar som for iväg till tio år gamla Primal Scream-skivor som knappt ens var intressanta på sin tid. Kan inte direkt hänvisa till var likheterna finns, om det ens finns några, vilket det nog ändå just gör, men att det ju ändå är associationerna som ofta är något av det allra viktigaste.

Kompakt finns ju förstås kvar där i bakgrunden, men det är deras "Pop Ambient" som jag uppskattar allra mest. Och The Field förstås...

Men den där nya, eller halvnya, Superpitcher-låten Tonite funkade ju alldeles utmärkt på den där eftermiddagspromenaden. En sån låt som egentligen borde vara mer utav "partylåt", "dansgolvsvältare", typ... Och den där raden som till slut visksjunger fram dramatiken: "tonite, tonite, but not forever...". De har säkert tänkt sig att man ska stå där svettig på dansgolvet, hög på droger och lördagsnatt, och identifiera sig, men så behöver det förstås inte vara, det kan funka och kännas ändå, på ett helt annat sätt, någon helt annan stans... I sitt sammanhang kan ju det allra tjaskigaste raderna, det mest enkla rockmässandet vidgas och bli intressant. I mitt fall var det nog mittemellan, skulle jag nog nu i efterhand gissa, Morrisseys Christian Dior och någonting från Max Richters senaste... Mitt emellan just Vintervikens trädgård och Trekanten.

2 kommentarer:

Martin Cöster sa...

Tonite versionen från Total 7 passar verkligen fint på höstpromenader. Superpitcher är intressant hans mer stillsamma och ambienta ådra är ofta kvalitativa som i Tonite och M 83 mixarna och mixen på Along The wire. Hans mer renläriga technoådra som han senaste bdirag på Speicher 35 snarare mediokra.
För övrigt en ytterst smakfull och trevlig blogg.

Elias sa...

Tack. För allt ta och kolla upp de där mixarna...

Annars tycker jag nog att min blogg har falerat lite den senaste tiden... Lite för mycket vardag, vind och väder den senaste tiden typ...

Ska kolla in din...