2006-01-15

Internet In Review



I en text om Burroughs Novatrilogi skrev Jan Gradvall att "Det räcker med att slumpvis läsa en sida i dessa böcker för att inse hur platt språket i till exempel bloggar är. All medieutveckling de senaste åren har gällt tekniken. Nästan ingen experimenterar med språket. Ironiskt nog är det mer högteknologiskt att läsa Burroughs tryckt på papper än att surfa på nätet." Då hade Gradvall uppenbarligen inte läst texterna på Poloblogg, Internet In Review.

Jag vet inte exakt hur det hela fungerar, men Poloblogg är i alla fall en datagenererad blogg, som automatiskt mixar ihop texter och länkar från andra engelskspråkiga bloggar. Det är roligt, fånigt och ibland hisnande konstigt. Burroughs var förstås banbrytande och hans texter är fortfarande fantastiska, men tekniken han använde sig av – själva klippandet och klistrandet – känns ju idag rätt uråldrigt. Så det är klart att Poloblogg behövs! Det finns säkert andra liknande projekt, men Poloblogg är än så länge min favorit. 100% icke-personlig blogg kallar Copyriot den, och snacka om att det känns befriande! Om man snurrar runt lite i bloggosfären bland dagböcker om katter och baksmällor – "de som värdesätter en fejkad ärlighet över allt annat", som Gärningsmannaprofilen skrev - kan Poloblogg fungera som ett välbehövligt motgift:

But how fun to be a complete sham. Six people are like-minded. Hottie? Is a complete sham. I've bookmarked this one on the poor. Clowns from different teams will be a complete sham. I've never really had much presence in a given movie theater.

The move will cost nearly $989 million, and is a prince too. This is your most treasured possession? > I changed that question in my head on over to the entire selected table structure.
And of the bill. American servicemen have a blog, i can almost taste it. This gives you a new technology


Det är någonting med språksammansättningen, de grammatiska vändningarna och de halsbrytande associationerna…. Till det tillkommer sedan länkar i texten som möjligen kan införa ytterligare en dimension. När det funkar får texterna mig att fundera. När det är som bäst ger det mig känslan av att det här kommer någon annanstans ifrån, det här kan omöjligen vara skrivet av en människa! Vilket det förstås inte heller är…

We then save these digital works for the most beautiful virgins on the extension.
I'm on the extension. "Borking" is wrong and should be available on the extension.

3 kommentarer:

Johan sa...

Bra text! Jag tycker att Gradvalls problem verkar vara att han tror att endast en företeelse kan existera åt gången, och att denna företeelse bara kan ha ett uttryck. Han har en svagt utvecklad känsla för både skillnad och likhet, något jag tycker är genomgående i hans texter.

Elias sa...

Hej och tack! Nu var det väl kanske inte Gradvall som var min huvudsakliga måltavla här, har inte följt det han skrivit alls de senaste åren då jag inte läser Dagens Industri. Men kanske man får ta och göra det nu via hans nya hemsida. Frågan är om det är värt det... Men att som Gradvall avfärda alla bloggar samtidigt genom att säga att språket i bloggar är platt är ju konstigt.

Johan sa...

Jo, visst förstår jag Gradvall var mer ingång än måltavla, men jag kunde i sammanhanget inte låta bli att lägga sparken när du placerat bollen så snyggt (hm, jag ska nog hålla mig från fotbollsmetaforer).